Raaheen rakastunut

Pekanpäivät (29.6.-3.7.) on Raahen kesätapahtuma. Nimi juontaa kaupungin perustajasta Pietari Brahesta.

JHL:läinen Kirsti Vähäkangas on raahelaisten hyvin tuntema kotiseututietäjä, jonka murre- ja muita tarinoita on julkaistu paikallislehdissä 80-luvun lopulta lähtien. Sittemmin tarinoita on painettu jo neljän kokoelman verran kirjoihin ja kansiin. Tuorein on Tiijakkö mitä! tältä keväältä.

– Kirjoittaminen kiehtoo: tykkäsin jo koulussa suomen kielestä ja kieliopista, mutta ihan ammattikirjoittajaksi en halunnut, sillä harrastajana ja puoliammattilaisena saan valita aihepiirit ja haastateltavat itse, hän perustelee.

Vähäkankaan käytyä opaskurssin vuonna 1987 aihepiiriksi valikoitui Raahe ja raahelaiset.

Kuva Riikka Holappa. – Oli kuin silmät olisivat auenneet: meillä on ollut lyhyt mutta sitäkin maineikkaampi purjelaivakausi 1860-luvulla, jolloin Raahen kauppalaivasto oli Suomen suurin. Myös teollistumisen kausi Rautaruukin tulon myötä on kiinnostava.

Vähäkangas kuuluu edelleen Raahen opasyhdistykseen, jonka jäsenet vetävät vuorotellen kesäsunnuntaisin opastettuja kävelykierroksia vanhassa kaupungissa. Lisäksi hän hyödyntää laajaa tuttavaverkostoaan ja kulkee muutenkin korvat höröllä löytääkseen parhaat tarinaniskijät ja hyödyntääkseen heidän kertomaansa kirjoituksissa.

– Jos joku ei ala millekään, hän varmaan tietää jonkun joka alkaa. Pienen paikkakunnan siunaus on siinä, että ihmiset tunnetaan ja kysyjää neuvotaan, Vähäkangas kiittelee.

Haastattelujen lisäksi hän turvautuu kirjoitettuun historiaan ja tutkii usein mikrofilmejä kirjastossa.

– Kotonani on melko iso Raahe-aiheinen leikekokoelma ja käsikirjasto, ja jos sieltä ei löydy vastausta, käyn kiusaamassa museon ammattilaisia, hän nauraa.

Seuraava tarinakokoelma kangastelee jo mielessä, ja se on tarkoitus toteuttaa yhdessä valokuvausta harrastavan tuttava kanssa.

– Kirjan työnimi on Tykövetua ja kiinnipitua, mutta saattaa se jäädä myös pysyväksi nimeksi, kirjoittaja uumoilee.

Kirjan idea on kerrassaan viehättävä: jututtaa avojaloin Raaheen putkahtaneita, siis syntyperäisiä kaupunkilaisia, sekä kengät jalassa tulleita, ehkä välillä pois muuttaneita mutta takaisin palanneita, ja selvittää viihtymisen syitä.

– Meitä on kaksi nysväriä asialla, toinen nysvää pilkkujen ja pisteiden kanssa ja toinen valokuvien, joten pari vuotta tähän pitää varata. Jospa saataisiin kirja julkaistuksi Pekanpäivillä 2013.

Ulla Puustinen
Kuvat Riikka Holappa

Kuva Riikka Holappa. Kirsti Vähäkangas, 60

Kotipaikka:

Raahe
Ammatti: internet- /intranet-suunnittelija
Työpaikka: Raahen kaupunki
Harrastukset: mummoilu, matkailu, opastoiminta, kirjoittaminen, lenkkeily ja lavatanssit
Liiton jäsen vuodesta 1984

Uudistunut